Een goed concept staat of valt met de exploitatie door een goede ondernemer (m/v).
Het concept kan nog zo goed zijn, een ondernemer die er niet goed mee omgaat zal ongetwijfeld in de problemen komen.
Een goede selectie en screening is van eminent belang en behoord tot de zorgplicht van een goede franchisegever. Een potentieel ondernemer met een zak met geld is niet per definitie een goed ondernemer. Een goede franchisenemer is iemand die kan en wil samenwerken en zijn zaakjes financieel op een normale bancaire wijze voor elkaar kan krijgen.
In de praktijk ben ik voorstander dat een franchiseorganisatie zelf zijn prospects selecteert.
Als het een aansprekend concept is dan is er van nature al de nodige belangstelling om het concept te gaan exploiteren.
Via een checklist en diverse vervolggesprekken kun je als franchiseorganisatie een goed beeld vormen van de prospect en zijn/haar start goed en professioneel begeleiden.
Een andere mogelijkheid is om de werving & selectie uit te besteden aan een professioneel en ter zake deskundig bureau. In Nederland zijn er een beperkt aantal en onze adviesorganisatie werkt met een aantal van deze bureaus samen. Het spreekt voor zich dat aan deze inschakeling de nodige kosten verbonden zijn, maar het voordeel is dat professionals meedenken aan een professionele en verantwoorde groei met gekwalificeerde ondernemers.