In de supermarktsector zijn diverse samenwerkingsvormen, waarvan franchise de belangrijkste is (AHOLD/JUMBO), maar ook de coöperatieve vormen van samenwerking (COOP/PLUS) zijn relevant.
In dit spel van samenwerking kunnen spanningsvelden ontstaan.
Denk bijv. aan een discussie over de exclusiviteit in het verzorgingsgebied of over omzetkannibalisme.
U zult denken, dat is toch allemaal geregeld, maar in de praktijk is dat vaak niet zo.
Stel een projectontwikkelaar gaat in een aangrenzende wijk een winkelcentrum realiseren.
Vaak is het dan zo dat de nieuwbouwwijk waar dit winkelcentrum met supermarkt in geprojecteerd zijn niet tot uw exclusiviteitsgebied behoren. Stel een van uw collega’s of uw organisatie willen zich daar vestigen dan heeft dit mogelijk aanzienlijke omzetconsequenties.
Overleg met uw organisatie is dan gewenst en overleg samen met een gesprekspartner/sparringpartner is dan wel prettig. Er zijn namelijk regels voor dit soort ontwikkelingen en als ondernemer kun je niet alles weten. Een moederorganisatie heeft een zorgplicht richting haar ondernemers en een adviseur kan daar in goed overleg met de organisatie trachten een oplossing voor te vinden.
Vaak blijkt dat met een goede communicatie over en weer er veel problemen opgelost kunnen worden, maar dan moet je natuurlijk beiden wel open staan voor de argumenten van de ander.
Samenwerken is niet alleen een woord. In de praktijk leer je of je echt kunt samenwerken en iets voor elkaar betekent. In iedere relatie zijn spanningsvelden en bij franchise is dat zeker. Het is een van de meest intensieve samenwerkingsvormen en een probleempje ligt al snel op de loer.
Een mediator met voldoende expertise en visie kan dan veel problemen voorkomen.